stap-sparring

Stap-Sparring is een oefenvorm die je samen met een partner uitoefent. Bij Stap-Sparring valt één iemand aan en de partner verdedigt zich. Stap-Sparring wordt realistisch getraind. Het moeten dus dingen zijn die je in praktijk zou kunnen toepassen. Stap-Sparring mag met ligt contact uitgevoerd worden tijdens de vorm, maar let op!! De tegenaanval mag nooit raak zijn. Het afweren van de technieken mag zowel met hand als met voet. ITF Taekwon-Do heeft 3 verschillende varianten van Stap-Sparring.

  1. Driestaps-Sparring (Sambo-Matsogi)
  2. Tweestaps-Sparring (Ibo-Matsogi)
  3. Eenstaps-Sparring (Ilbo-Matsogi)

Driestaps-Sparring:

Dit is de initiële basis sparring oefening voor beginnende leerlingen. Het bestaat uit drie identieke aanvallen, drie identieke verdedigingen en een counter-aanval. Het voornaamste doel is om de beginnende leerlingen bekend te maken met de handtechnieken op lichaams-en gezichtshoogte en beentechnieken op de lagere deel van het lichaam. Tevens is deze vorm ook geschikt om de goede standen aan te leren en de juiste afstand voor aanvallen in te schatten. Meten voordat je begint is bij deze vorm altijd verplicht!!

 

 

Tweestaps-Sparring:

Het voornaamste doel van deze vorm is om een mix van hand en voettechnieken aan te leren maken. De aanvaller moet daarom afwisselend de hand en voet gebruiken. De volgorde maakt bij Tweestaps-Sparring niet uit. Zo mag de aanvaller zowel met hand of voet beginnen. Meten bij deze vorm is niet verplicht. 

 

2-Stapsparring ITF (I-bo Matsogi)

 

Eenstaps-Sparring:

Eenstaps-Sparring wordt beschouwd als het belangrijkste onderdeel van stapssparring. Het ultieme doel van ITF Taekwon-Do is immers om een overwinning te behalen door gebruik te maken van slecht één krachtige techniek. Het is daarom wel verstandig om alle aanvallen en counter-aanvallen, vliegende aanvallen en ontwijkende verdedigingen te oefenen. Meten bij deze vorm is niet toegestaan en begint gelijk vanuit de gereedhouding.

 

 1-Stapsparring ITF (Il-bo Matsogi)